Tijd om te ontspannen

Tijd om te onstpannen

 

Stop met zoeken naar de slaap. Hij vindt jou wel.

Weet je niet meer wat ik hier mee bedoel? Lees dan even terug naar mijn vorige blog.

 

Om ervoor te zorgen dat de slaap je vindt, moet je een lokmiddel hebben. Bij piekeren zit je hele hoofd vol gedachten. Dit schrikt de slaap alleen maar af. Je moet een lokmiddel neerleggen om de slaap naar je toe te lokken, zoals een stukje kaas op een muizenval. Bij piekeren is het lokmiddel een rustig en leeg hoofd. Best lastig met al die gedachten die aandacht opeisen.

Ik ga je helpen om een rustiger hoofd te krijgen.

 

Lees de Body scan door, op een moment dat je de tijd hebt. Daarna lees je het nog eens door en ga je het uitproberen. Ikzelf vind het prettig om dit op muziek te doen. Dit Youtube filmpje bevat muziek die is samengesteld door een Slaapoefentherapeut. Het doel is niet om in slaap te vallen, maar om te ontspannen en je hoofd rustig te krijgen.

 

 

 

De Body scan

Ga op je rug op je bed liggen. Leg je handen op je navel en sluit je ogen. Pak eventueel een dekentje en leg deze over je heen om een aangename warmte te creƫren.

 

Ga met je aandacht naar je ademhaling en ga je ademhaling observeren.

Adem je snel en hoog in je borst?

Of is hij rustig en laag in je buik bij je handen?

Neem een paar minuten de tijd hiervoor. Leg er geen druk op en laat het komen zoals het komt.

 

Zodra je ademhaling rustig en gelijkmatig blijft kun je doorgaan.

Ga met je aandacht naar je voeten.

Voel hoe je voeten het matras raken.

Neem eventjes de tijd om dit te voelen.

 

En ga dan door naar je onderbenen.

Voel je onderbenen op het matras liggen.

Misschien raken je onderbenen je kleding of elkaar.

Stel het rustig vast en geef jezelf een paar minuten de tijd.

Misschien is je aandacht nu al ergens anders naartoe.

Dat is niet erg.

Breng je aandacht rustig en vriendelijk weer terug naar je lichaam, je onderbenen.

 

Zodra je je onderbenen de tijd hebt gegeven om te voelen, ga je door naar je bovenbenen.

Herhaal wat je hierboven hebt gedaan: het voelen van je benen.

Geef jezelf steeds even de tijd om alles vast te stellen.

 

Elke keer ga je een lichaamsdeel verder omhoog.

Na je bovenbenen volgen de billen en de rug.

Daarna komen de schouders, de armen en de handen.

Na de handen komt de nek. En je eindigt bij je hoofd.

Vind je het lastig om je aandacht erbij te houden?

Dat is niet erg.

Stel vast als je gedachten afdwalen en focus je daarna weer op je lichaam.

 

Zodra je bij je hoofd bent aangekomen, ga je weer terug met je gedachten naar je ademhaling.

Voel waar de ademhaling zit en wat er mee is gebeurd.

Zodra je er klaar voor bent kun je nu rustig je ogen open doen.

Neem voor alles je tijd, laat je niet opjagen.

 

 

 

Neem alle tijd die je nodig hebt voor deze oefening. Doe deze oefening een paar dagen op een vaste tijd (bijvoorbeeld steeds voor het slapen). En ga kijken wat er gaat gebeuren. Geen verwachtingen, enkel een rustig en leeg hoofd. Denk eraan: jij hoeft de slaap niet te zoeken. De slaap zoekt jou.

Laat je mij even weten hoe het ging? Succes!