Stop met piekeren!

Stop het nachtelijk piekeren

Deel 1

 

Piekeren. Iedereen kent het wel. Je hebt een belangrijk tentamen, je maakt je zorgen om een familielid of er is iets anders wat het

overdenken waard is. Soms is het goed om even te piekeren. Dat zorgt ervoor dat je het probleem voor je ziet en na gaat denken over mogelijke oplossingen. In het echte leven ben je dan beter voorbereid op dergelijke situaties. Maar bij sommige mensen kan het piekeren de overhand nemen. Met name ’s nachts in je bed is een favoriet tijdstip. Terwijl morgen de wekker weer vroeg gaat. Veel

piekeren in bed zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap valt en de volgende dag vermoeid wakker wordt.

Een gezonde slaap

Om naar een oplossing toe te werken moet je eerst wat meer weten over slapen. Iedereen heeft het nodig, volgens wetenschappelijk onderzoek is gemiddeld 7 tot 8 uur, al is dit per individu en leeftijd verschillend. Als je gaat slapen gaan je hersens op stand-by. Je bent er wel maar met je hoofd ben je in een hele andere wereld, de droomwereld. Een gezonde slaap bevat ongeveer 4 tot 5 slaapcycli van ongeveer 1,5 uur per nacht. Hieronder zie je hoe een gezonde nachtrust er vaak uitziet:

 

24 uurs probleem

Een slaapprobleem dat onder andere ontstaat door piekeren is een 24 uurs probleem. Dit betekend dat alles wat je overdag doet, invloed heeft op je nacht. Heb je bijvoorbeeld een drukke baan met veel verantwoordelijkheid? Grote kans dat je in de avond nog erg druk bent in je hoofd. Als je niet goed kunt gaan ontspannen en je hoofd leeg maken, dan zul je ook in je bed nog drukte ervaren. Neem jij overdag weinig tijd voor jezelf? Dan zul jij in je bed, als je eindelijk tijd voor jezelf hebt, de dag nog moeten verwerken en overdenken. Met het piekerkwartier kun jij overdag zorgen voor een rustigere nacht. Lees hier meer over het piekerkwartier.

 

De muis

Bij een slechte nachtrust zijn de slaapcycli verstoort. Je ligt lang wakker voordat je in slaap valt, je word steeds wakker gedurende de

nacht, je slaapt te kort of een combinatie van dit alles. En nu ga ik misschien iets heel geks zeggen: het eerste wat je moet doen bij een slaap probleem is juist niet aan slapen denken. Huh? Laat het me uitleggen.

 

 

Je hebt een muis. (= de slaap)

 

Die muis heeft een holletje in je kamer.

 

Zodra je voor het holletje gaat wachten op de muis, komt hij niet.

 

Ga je in de hoek van de kamer naar het holletje staren, dan komt hij niet.

 

Ga je op de muis wachten, hem zoeken en er de hele tijd aan denken?

 

Dan zul je de muis nooit vangen.

 

Leg je een lokmiddel neer, bijvoorbeeld een stukje kaas, dan komt de muis kijken.

 

Vervang nu elke keer het woord muis door slaap. Zodra jij aan de slaap denkt, hem zoekt en alles doet om te slapen, gaat het je niet

lukken. En je hebt er weer een piekerpunt bij. Leg je een lokmiddel neer dan komt de slaap kijken. Een ontspannen, rustig hoofd heeft een grote aantrekkingskracht op de slaap. Als jij er in slaagt om te stoppen met piekeren over slapen, je ontspannen en rustig (wakker) in je bed ligt, dan komt het goed.

 

Stop met zoeken naar de slaap. Hij vindt jou wel.

Ik heb al veel mensen mogen helpen van gebroken en rusteloze nachten naar rustige nachten en een uitgerust gevoel. Ik kan je

zoveel tips en oefeningen geven dat je morgen nog bezig bent met lezen. Daarom heb ik het voor nu bij deze oefening gehouden. Lees de oefening en probeer hem uit. Laat je wel even weten wat je er van vind?

 

Vind je het lastig om de oefening van papier af op te volgen? Neem dan even contact op. Ik help je graag verder en geef je bruikbare

tips die ervoor zorgen dat jij net als vele anderen weer lekker kan slape