Rugpijn en de oplossing

Rugpijn: wat is het en hoe kom je er vanaf?

 

Een veel voorkomend probleem in mijn praktijk, en ik denk dat veel mensen dit wel herkennen, is die vervelende, zeurende pijn in je onderrug. Na een dag werken, sporten, studeren, etc. komt hij eraan! Je weet gewoon dat hij gaat komen en je ziet er de hele dag tegenop.

 

Niet getreurd! De oplossing is dichterbij dan je denkt en je kan er meteen mee beginnen. Lees snel verder om de pijn te begrijpen en voor tips en tricks om van die vervelende pijn af te komen.

 

 

Overbelaste spieren

Laten we beginnen bij het begin: de oorzaak van de pijn. Pijn komt niet zomaar opzetten maar is het gevolg van iets. Je hebt acute pijn en dan is de oorzaak vrij duidelijk (denk aan een gebroken been). Je hebt ook die vervelende zeurende pijn die geen duidelijke oorzaak lijkt te hebben. Fout!

 

Steeds terugkerende zeurende pijn betekend in de meeste gevallen dat je de spieren aan het overbelasten bent. Dit kan voor even, maar als dit te lang aanhoud wordt het toch een probleem. Vergelijk het met een jong kind. Ik vergelijk het graag met mijn buurjongen. Als het bedtijd is wordt hij erg druk en vervelend. Ze gaan ook vaak jengelen. Je spieren kunnen echter niet jengelen maar wel communiceren met pijn. Dit is hun manier om aandacht te vragen. Hoewel de pijn flink kan oplopen aan het einde van de dag, is het ook goed op te lossen.

 

Bij overbelaste spieren zit er spanning in de spieren. Jou rugspieren zijn de hele dag aan het werk om jou overeind te houden. Erg vermoeiend als ze dat de hele dag alleen moeten doen. Ga maar eens staan, strek je armen recht voor je uit en houd een fles water vast. Je zult merken dat je spieren snel moe worden en gaan verzuren. Die spanning die zich opbouwt in je spieren, die moet je juist verminderen. Je spieren moeten uitrusten. Zo is dat ook met de rugspieren.

 

 

Ontspannen zorgt voor verlichting

Oké, nu je weet waar de pijn vandaan komt, kan ik je meer vertellen over de oplossing. Zoals eerder beschreven is deze dichterbij dan je denkt. De eerste stap is je spieren te ontspannen. Met onderstaande oefeningen kun je de spieren in de rug gaan oprekken en op deze manier de spanning eruit rekken. Gevolg hiervan is dat je spieren kunnen ontspannen. Als je het goed doet zul je meteen het effect merken! Klik hier voor de oefeningen!

 

Veel succes met de oefeningen! Als je de oefeningen elke dag twee keer doet, ochtend en avond, of twee andere momenten, zul je een wereld van verschil merken. Laat je ook even weten wat de effecten bij jou waren?